Generelle vilkår og bestemmelser for E-handel

CDON AB, organisasjonsnr. 556406-1702, Box 385, Bergsgatan 20 (besöksadress), SE-201 23 Malmö, ("CDON") driver nettstedet CDON.com og tilhørende sider "Nettstedet"). Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om CDON er å finne på Nettstedet. Via Nettstedet kan du både kjøpe varer og tjenester direkte fra CDON, og varer og tjenester fra andre selskaper ("Samarbeidspartnere") som har valgt å selge sine varer og tjenester via Nettstedet. I forbindelse med hvert produkt eller tjeneste på Nettstedet, informeres det om det er CDON eller en Samarbeidspartner som selger og leverer varen eller tjenesten. Du finner denne informasjonen både på den aktuelle produktsiden for varen eller tjenesten, samt i kassen. Hvis du kjøper en vare eller en tjeneste fra en Samarbeidspartner via Nettstedet er det Samarbeidspartneren, og ikke CDON, som du inngår en avtale med. Da praktiseres også samarbeidspartnerens egne generelle vilkår på kjøpet. Vilkårene for respektive samarbeidspartner finner du i kassen.

1. Allment
1.1 Disse vilkårene og betingelsene ("Vilkårene") gjelder når du som forbruker ("Kunden") foretar en bestilling via Nettstedet. I de tilfeller hvor disse vilkårene og betingelsene er de samme enten du kjøper en vare eller tjeneste fra CDON eller Samarbeidspartneren, benevnes CDON og Samarbeidspartneren sammen som "Selgeren".

1.2 Som antydet ovenfor blir avtaler når du kjøper via Nettstedet inngått mellom deg og CDON, og/eller mellom deg og en eller flere Samarbeidspartnere. Du kan alltid se på produktsiden og i kassen hvem som er Selger. Selv om du kun handler én vare fra en Samarbeidspartner via Nettstedet, aksepterer du også CDON sine Vilkår og betingelser, samt personvernspolicy.

1.3 Kunden må minst være 18 år for å bestille via Nettstedet. Selgeren godtar i henhold til norsk lovgivning ikke kredittkjøp til personer under 18 år. Selgeren forbeholder seg retten til å avvise eller endre en Kundes bestillinger (for eksempel hvis Kunden har gitt uriktige personopplysninger og/eller har en historie med manglende gjeldsbetaling).
Säljaren skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen eller den tekniske spesifikasjonen, unøyaktige priser og prisjusteringer (som endringer i prisen fra leverandører, valutaendringer) eller uriktig informasjon om hvorvidt et produkt er på lager eller ikke. Selgeren har rett til å rette opp slike feil og når som helst å endre eller oppdatere informasjonen. Hvis en uriktig pris er oppgitt for et produkt bestilt av Kunden, skal Selgeren selvsagt informere kunden om dette og avvente Kundens godkjenning av den endrede prisen før Selgeren fortsetter bestillingsprosessen. Alle bilder på Nettstedet skal kun anses som illustrasjoner. Slike illustrasjoner garanterer ikke å gjengi mengden produkter Kunden kommer til å motta eller produktets eksakte utseende, funksjon eller opprinnelse. CDON er ikke ansvarlig for informasjon som kommer fra Samarbeidspartnere eller en tredjepart på Nettstedet..

1.4 Innholdet på Nettstedet eies av CDON, dennes Samarbeidspartnere eller utsteder av lisens. Informasjonen er beskyttet av immaterialrettslovgivningen og markedsføringlovgivning. Dette betyr at varemerker, selskapsnavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter, tjenester og annet innhold ikke tillates kopiert eller brukt uten etter skriftlig forhåndsamtykke fra CDON.

2. Kontrakter og bestillinger
For å legge inn en bestilling gjennom Nettstedet må Kunden akseptere de Generelle vilkårene. Ved å akseptere de Generelle vilkårene lover Kunden å etterleve de Generelle vilkårene helt og fullt og erkjenner at han/hun har lest informasjonen om personopplysninger og informasjonskapsler (cookies) og samtykker i bruk i samsvar med CDONs Personvernpolicy angitt, se nedenfor eller  https://cdon.no/kundeservice/personvern_policy/.
Uansett om Kunden bestiller en vare fra CDON eller en Samarbeidspartner, så vil CDON bekrefte bestillingen din. En kjøpsavtale er inngått når CDON har bekreftet Kundens bestilling, og Kunden har mottatt en bestillingsbekreftelse fra CDON via e-post. Selgeren oppfordrer Kunden til å oppbevare bestillingsbekreftelsen for eventuelle, fremtidige kontakter med Selgerens kundeservice om bestillingen. Kunden har rett til å kansellere sin bestilling inntil den er blitt bekreftet av CDON. Hvis bestillingen kanselleres, skal Selgeren refundere eventuelle betalinger Kunden eller hans/hennes kredittkortselskap har gjort hva gjelder bestillingen.

3. Kundeinformasjon osv.
3.1 CDON anbefaler at Kunden oppretter en brukerkonto før det foretas kjøp på Nettstedet. Hvis Kunden registrerer sin brukerkonto og/eller legger inn en bestilling, vil Kunden bli bedt om å oppgi visse personopplysninger. Kunden bekrefter at informasjonen som er gitt, er korrekt og fullstendig og er ansvarlig for eventuelle feil i den informasjonen som er gitt. Informasjon om CDONs behandling av personopplysninger er gitt i CDONs Personvernpolicy, som utgjør en integrert del av disse Generelle vilkårene.
Kunden lover å sørge for at ingen andre enn Kunden bruker Kundens innloggingsopplysninger. Kunden tillates ikke å røpe brukernavnet eller passordet sitt til noen og skal sørge for at eventuell dokumentasjon med informasjon om brukernavn og passord oppbevares slik at uautoriserte personer ikke får tilgang til informasjonen. Kunden skal uten opphold gi CDON melding hvis det oppstår mistanke om at en uautorisert person har fått tilgang til Kundens passord. Kunden er ansvarlig for alle kjøp gjort med Kundens innloggingsinformasjon hvis Kunden ikke har gitt slik melding.
Hvis CDON har mistanke om at Kunden misbruker sin brukerkonto eller sin innloggingsinformasjon eller på annet vis krenker de Generelle vilkårene, har CDON rett til å blokkere Kundens tilgang til brukerkontoen. CDON har videre rett til å tildele Kunden ny innloggingsinformasjon.

4. Priser, avgifter og betaling
Prisene angitt på Nettstedet gjelder for bestillinger lagt inn på Nettstedet. Alle priser er angitt i NOK og er inklusive MVA. Prisene omfatter ikke betalings- og forsendelsesavgifter som gis separat.
Kunden kan betale for kjøpet på den måten som er angitt på Nettstedet. Les mer om våre ulike betalingsalternativer og rabatter. CDON har rett til å debitere Kunden allerede i forbindelse med bestillingen om ikke Kunden har valgt fakturering eller tilsvarende betalingsmetode, og dette er akseptert av CDON. Ved fakturering eller delbetaling skal CDON eller dets partnere kunne skaffe seg kredittopplysning fra tredjepart. I så fall kommer du til å bli informert tilsvarende. CDON forbeholder seg retten til å ikke alltid tilby alle betalingsmåter og å endre betalingsmåte dersom alternativet Kunden har valgt av en eller annen grunn ikke fungerer ved kjøpstidspunktet. Eller derom Kunden ikke godkjennes for valgt betalingsmåte.

5. Spesialtilbud
Selgeren skal fra tid til annen på Nettstedet kunne komme med spesialtilbud som er gunstigere enn de som finnes i disse Generelle vilkårene, for eksempel hva gjelder betaling eller utvidet tilbakekallingsrett. Slike vilkår skal gjelde så lenge spesialtilbudet varer og for de spesifikke produktene som Selgeren har angitt i forbindelse med dette. Selgeren forbeholder seg retten til når som helst å trekke slike spesialtilbud tilbake. Ved opphør eller tilbaketrekking av et spesialtilbud skal disse Generelle vilkårene gjelde uten eventuelle endringer. Tilbud på spesifikke produkter på Nettstedet gjelder kun for den begrensede perioden og frem til produktene er utsolgt.

6. Levering og forsendelse
6.1 Produkter på lager leveres normalt innen det antall virkedager som er angitt på Nettstedet. Med mindre noe annet er avtalt (for eksempel i forbindelse med reservering av produkter som ikke finnes på lager), vil levering skje ikke senere enn 30 virkedager etter at CDON skriftlig har bekreftet bestillingen i bestillingsbekreftelsen. Mer informasjon om CDONs levering av produktet og vilkårene for levering er angitt her. Spesielle leveransevilkår for varer og tjenester kjøpt av Samarbeidspartnere finner du på Samarbejdsparternerens vilkårside.

6.2 Den forventede leveringstiden er angitt i bestillingsbekreftelsen, i utsjekkingen og/eller på den aktuelle produktsiden på Nettstedet. Hvis det er leveringsforsinkelse, vil Selgeren informere deg om dette og vil fortsette å holde kontroll over bestillingen. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt, og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes deg som Kunde, har du rett til å kansellere Kjøpet.

6.3 Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må Kunden gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Kunden kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis Kunden har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. Selgeren har rett til å debitere Kunden for en avgift hvis pakken ikke hentes.

6.4 Detaljert leveranseinformasjon for varer og tjenester kjøpt av CDON og dens Samarbeidspartnere finner du her.

7. Rett til å tilbakekalle
7.1 Når produkter kjøpes på Nettstedet, har Kunden en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at Kunden har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding om dette innen 14 dager fra da Kunden eller hans/hennes representant mottok det bestilte produktet (angrerettsfristen)

7.2 Angreretten gjelder ikke for følgende produkttyper:
(a) produkter lagd etter Kundens spesifikasjon, eller som ellers har fått en tydelig, individuell karakter,
(b) produkter med brutte forseglinger som returneres på grunn av helsevernrelaterte eller hygieniske årsaker (for eksempel undertøy, kosmetikk, in-ear hodetelefoner, badeutstyr, hårføner og lignende produkter, barbersaker, elektriske tannbørster, vekter, elektriske puter og fotbad),
(c) et produkt som sannsynligvis forringes eller utløper raskt,
(d) audio- eller bildeopptak (for eksempel CD-plater) eller datamaskinprogramvare der forseglingen ble brutt etter leveringen, eller
(e) digitalinnhold som er blitt levert på annet vis enn på et fysisk medium (for eksempel datamaskinprogram, applikasjoner, spill, musikk, videoer eller tekster der tilgang skjer ved nedlasting eller strømming).

7.3 Ved å akseptere de Generelle vilkårene, erkjenner og samtykker Kunden i at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium.
I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer Kunden til å få tydelig informasjon.
Dersom Kunden vil angre et kjøp på Nettstedet, skal Kunden sende en klar og tydelig melding til CDON før angrefristen utløper. Kunden må i beskjeden oppgi sitt navn og sin adresse og annen relevant informasjon, for eksempel bestillingsreferanse, fakturanummer og navnet på produktet. Hvis Kunden ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden, skal Kunden kunne bruke standardformularet for angreretten utstedt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, se link her https://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=1096.
Hvis Kunden bruker sin angrerett, skal Kunden betale for returforsendelseskostnadene og er ansvarlig for produktets tilstand etter at Kunden har mottatt produktet og under returforsendelsen. Produktet skal returneres innen 14 dager fra den datoen CDON fikk melding om at Kunden gjør angreretten gjeldende. Produktet skal sendes godt emballert, i god tilstand og i originalesken og/eller -emballasjen. Returen skal sendes til Selger i samsvar med de metoder og henvisninger som oppgis på Nettstedet. Du finner disse henvisningene for CDON her og de for Samarbeidspartnerne i Samarbejdspartnernes respektive vilkår.

7.4 Selgeren skal tidvis kunne tilby kostnadsfri retur for visse produkter. Hvis det er kostnadsfri retur, er dette angitt på den gjeldende siden for produktet på Nettstedet.

7.5 Hvis Kunden bruker angreretten, skal Selgeren refundere beløpet Kunden har betalt for produktet inklusive forsendelseskostnader. Eventuelle ekstra forsendelseskostnader som beror på at Kunden velger en annen levering enn standardleveringen Selgeren tilbyr, er unntatt refusjonen. Ved retur av en del av en bestilling vil forsendelseskostnadene ikke bli refundert. Selgeren har rett til å trekke fra et beløp fra det beløpet som skal refunderes tilsvarende verdiforringelsen for produktet sammenlignet med produktets originalverdi, hvis og i den grad slik verdiforringelse skyldes at Kunden har håndtert produktet utover det som trengs for å fastslå dets funksjon eller karakteristikker. Hvis du ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden skal Kunden kunne bruke standardformularet for angreretten utstedt av Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet se link her.

7.6 Selgeren skal tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse, men ikke senere enn innen 14 dager fra datoen Selgeren mottok Kundens tilbakekallingsmelding. Men Selgeren skal kunne utsette tilbakebetalingen inntil Selgeren har mottatt produktet, eller Kunden har levert bevis for at produktet er blitt returnert, for eksempel ved en leveringsbekreftelse. Tilbakebetaling skal skje til Kunden med den betalingsmetoden som Kunden har valgt med mindre noe annet er avtalt, eller hvis det er noen innsigelse mot slik tilbakebetaling.

8. Spesielle vilkår
8.1 Mobilabonnement
For å bestille et abonnement må du minst være 18 år gammel. Hvis du velger å forlenge eller portere et abonnement må du også stå som eier av abonnementet.
Ved søknad om abonnement vil vanlig kredittsjekk utføres hos valgt operatør. For tegning av abonnement forutsettes det at du blir godkjent for dette. Vi leverer kun til folkeregistrerte adresser og forbeholder oss retten til å stryke bestillinger til andre adresser.
Når du fullfører kjøpet ditt i kassen, godkjenner du operatørens abonnementsvilkår og gir oss fullmakt til å behandle abonnementet. Fullmakten gjelder kun for aktuell ordre og kun for eget abonnement. Den kan ikke benyttes for andre fremtidige bestillinger. Når du henter ut pakken og signerer utleveringsbilaget/avtalen på utleveringsstedet, godkjenner du både fullmakten og abonnementsavtalen.

Legg merke til at vi ikke kommer til å sende deg en separat avtale. Underskriften din når du henter ut pakken innebærer også at du godkjenner avtalen.
Etter signeringen vil avtalen og abonnementsvilkår gjelde mellom deg som kunde og operatøren. Vennligst se lenke nedenfor for fullstendig abonnementsvilkår.

Operatøren vil sende SIM-kortet direkte til deg. Legg merke til at kortet kun sendes til din folkeregistrerte adresse.

Ved kjøp av mobilabonnement, mobiltelefon og produkter fra det øvrige sortimentet vil ordren deles inn i minst 2 ordre. En som består av mobilabonnementet og mobiltelefonen, og en ordre som består av øvrige produkter. Selv om Mobilabonnementet makuleres/avslås vil ordren med øvrige produkter bli behandlet og sendt avgårde.

Tele2s allmenne vilkår finner du her:
https://www.tele2.se/mobiltelefoni-villkor-tele2abonnemang.html
Telenors allmenne vilkår finner du her:
https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA32028.pdf

8.2 Meldeplikt til Radiotjänst i Kiruna AB
Ved salg av produkter som inneholder TV-mottakere har CDON AB meldeplikt til Radiotjänst i Kiruna AB. Eksempler på produkter er TV, innspillingsbar DVD samt TV-tuner til datamaskin. Den som selger eller leier ut TV-mottakere skal i henhold til 8 § Loven (1989:41) om finansiering av radio og TV i allmenhetens tjeneste, levere inn opplysninger til Radiotjänst om dem som kjøper eller leier en TV-mottaker. Dette innen en måned etter at utleie/salg fant sted.

8.3 Kunden opplyses herved om at CDON generelt sett kun stiller produktbeskrivelser/bruksanvisninger til disposisjon i elektronisk versjoner for spill og elektroniske hjemprodukter som selges på Nettstedet.

9. Garanti og klager
Noen av Selgerens produkter er kan hende gjenstand for garantier. Informasjon om henholdsvis eventuell garantiperiode og spesielle bestemmelser om garantier for hvert produkt er fastsatt på Nettstedet eller i disse Generelle vilkårene. Garantier for produkter skal kun dekke opprinnelige produksjonsdefekter og følgelig ikke mulig feil som oppstår ved eller etter mulige, individuelle endringer av produktets funksjon og utseende, for eksempel ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet. Kundens bestillingsbekreftelse etablerer garantisertifikatet. Du finner vilkårene for Samarbeidspartneres eventuelle garantier på respektive vilkårsside for hver av disse.
Retten til å fremme en klage gjelder produkter som er defekte i henhold til gjeldene forbrukervernlovgivning. En Kunde som ønsker å gjøre bruk av sin rett til å fremme klage vedrørende et bestilt produkt, skal ved bruk av kontaktinformasjonen som finnes på Nettstedet, kontakte [*Selskap] så snart som mulig etter at defekten ble oppdaget. Klager fremmet innen to måneder fra Kunden oppdaget defekten, skal alltid anses å være blitt gitt i rett tid. Kunden har rett til å fremme en klage på produkter kjøpt på Nettstedet, innen 2 år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager.
Straks et produkt som det er fremmet klage på er returnert og klagen godtas, skal Selgeren refundere Kunden i samsvar med gjeldende forbrukervernlovgivning. Selgeren bestreber seg på å gjøre dette innen 30 dager etter at Selgeren har mottatt klagen, men dette vil kunne bli forsinket avhengig av produkttypen. Selgeren forbeholder seg retten til å avslå enhver klage hvis produktet i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning viser seg ikke å være defekt. I forbindelse med klager etterlever Selgerens retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget.www.forbrukertvistutvalget.no

Ved mottatt feilaktig eller defekt vare der Kunden ønsker ny erstatningsvare, kommer Selgeren til å sende ut erstatningsvaren med en faktura fra Qliro.
Denne fakturaen skal returneres sammen med den feilaktige eller defekte varen. Fakturaen avskrives når den returnerte varen registreres inn på lageret. Se Qliros betalingsvilkår: https://www.qliro.com/no/terms


10. Linker
CDON skal kunne gi linker til andre nettsteder utenfor CDONs kontroll og nettsteder utenfor CDONs kontroll, skal kunne gi linker til Nettstedet. Selv om CDON bestreber seg på å sørge for at CDON kun gir linker til nettsteder som bruker lignende personopplysnings- og sikkerhetsbestemmelser som CDONs Personvernpolicy, er ikke CDON ansvarlig for mulig vern eller konfidensialitet hva gjelder informasjon eller personopplysninger Kunden gir på andre nettsteder. Kunden bør være forsiktig og lese personvernbestemmelsene som gjelder for det aktuelle nettstedet.

11. Force majeure
Selgeren er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor Selgerens kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal Selgeren informere Kunden tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både Kunden og Selgeren rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.

12. Endringer i de Generelle vilkårene
Selgeren forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Nettstedet. Endringer vil gjelde straks Kunden har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Nettstedet), eventuelt 30 dager etter at Selgeren har informert Kunden om endringene. Men Selgeren anbefaler at Kunden jevnlig holder seg oppdatert på Nettstedet for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.

13. Utskillelse
Hvis en kompetent domstol, myndighet eller voldgiftsdomstol anser en bestemmelse i denne Avtalen ugyldig eller ugjennomførbar, skal det gjenværende av den bestemmelsen og alle andre bestemmelser fortsatt være gyldig(e) og gjennomførbar(e) så langt gjeldende lovverk tillater. Eventuelle bestemmelser som fastslås å være ugyldige eller ugjennomførbare, skal erstattes med relevant, juridisk veiledning og råd.

14. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger
14.1 Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet  ved drøftelser med Selgerens kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Selgeren etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

Trenger saken din bli vurdert av en nøytral tredjepart?
Kontakt vår Kundeombudsmann på kundombudsman@cdon.com


14.2 En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge.
Disse vilkårene ble etablert av CDON 2014-07-12

Integritetspolicy

Om CDON og Nettsiden

CDON AB, org.nr 556406-1702, PO Box 385, Södergatan 22 (gateadresse), 201 23 Malmö, ("CDON", "vi" eller "oss") er en personopplysningsansvarlig for behandling av dine personopplysninger. CDON er et firma i Qliro gruppe AB (publ) ("Qliro Group").

CDON er forpliktet til å beskytte personvernet og beskytter din personopplysninger på best mulig måte. Det er CDONs mål å overholde alle gjeldende lover og regler for personvern. Denne personvernerklæringenen forklarer hva slags informasjon CDON innhenter og hvorfor og hvordan CDON behandler personopplysningene dine. Denne personvernerklæringen beskriver hvordan vi samler, bruker, lagrer, skjuler og beskytter dine personopplysninger og forklarer dine rettigheter vedrørende behandlingen av personopplysningene dine i forhold til CDON .

Denne personvernerklæringen samsvarer med alle gjeldende lover og reguleringer som er til for beskytte privatpersoners personvern, loven om elektronisk kommunikasjon (2003:389) og EUs data-beskyttelsesregulering[1] og endringer, tillegg eller justeringer som erstatter slike lover, forskrifter, regler.

Når du bruker selskapets tjenester innhenter CDON personopplysningene dine og behandler de i henhold til retningslinjene. Det er derfor viktig at du leser og forstår personvern før du bruker selskapets tjenester som definert nedenfor.

Nettstedet kan inneholde lenker til andre nettsteder utenfor CDONs kontroll og slike nettsteder kan lenke til nettstedet. Denne personvernerklæringen gjelder kun for nettstedet. Når du lenkes til et annet nettsted bør du lese personvernerklæringen som omhandler det nettstedet. Merk at CDON ikke tar ansvar for andre nettsteders behandling av dine personopplysninger.

Definisjoner

I denne personvernerklæringen gjelder følgende definisjoner.

"Samarbeidspartnere" er firmaer som er godkjent av CDON og som har inngått en avtale med oss å selge og levere sine produkter og tjenester gjennom nettstedet.

"Nettstedet" betyr nettstedet CDON.COM og dertil tilhørende sider.

Behandling av personopplysninger

Behandling av kundenes personlige opplysninger

Denne personvernerklæringen beskriver hvordan vi samler inn, bruke, lagre, skjuler og beskytter din personlige informasjon. Som nevnt ovenfor, er CDON personopplysningsansvarlig for behandlingen og oppfølgingen av gjeldende lover og forskrifter som er til for å beskytte privatpersoners integritet.

For innsamling, behandling og lagring av informasjonen som samles inn via informasjonskapsler, se avsnittet "Informasjonskapsler" nedenfor. 

Hvilke personopplysninger innhenter vi og hvor fra?

På nettstedet kan du handle varer og tjenester direkte fra CDON og/eller fra CDONs samarbeidspartnere som velger å selge sine varer og tjenester gjennom nettstedet. Når du kjøper noe på nettstedet inngår du en avtale med CDON eller med noen av CDONs samarbeidspartnere. For at vi skal administrere dine kjøp og oppfylle våre forpliktelser til deg som kunde, er det nødvendig for oss å behandle personopplysningene du gir eller har gitt oss.

De personopplysningene som CDON innhenter og behandler, avhengig av konteksten, inkluderer:

  • personnummer
  • navn og kontaktinformasjon, inkludert adresse, telefon og e-postadresse,
  • leverings- og faktureringsoppysninger, betalings- og kredittkortnummer og annen informasjon som du oppgir i forbindelse med kjøp eller levering av produkt eller tjeneste, 
  • kjønn,
  • brukernavn og passord til våre tjenester,
  • Kjøps-, betalings- og ordrehistorikk,
  • annen informasjon som er relevant for kundeundersøkelser, annonser eller salgskampanjer,
  • annen brukergenerert informasjon du aktivt velger å dele med oss via vårt nettsted eller via annen kontakt med oss, og/eller
  • IP-adresse.

I tillegg til informasjonen du oppgir til oss i forbindelse med kjøp, eller når du kontakter oss via e-post kan innhenting av dine personopplysninger også skje fra følgende kilder:

  • selskaper innen Qliro-gruppen,
  • våre samarbeidspartnere,
  • gjennom avtaler eller andre forretningskontakter om du er kontaktperson for noen av våre avtalepartnere,
  • gjennom informasjonskapsler (se mer under avsnittet ”Informasjonskapsler” nedenfor).

Hvorfor behandler vi personopplysningene dine?

Hvis du har bestilt et produkt på nettstedet vårt har du inngått en avtale med CDON og vi behandler derfor personopplysningene dine for å administrere kjøpet eller bestillingen samt for å kunne levere produktet som du har bestilt.

Utover det å behandle personopplysningene dine for å fullføre kjøp og tjenester kan CDON bruke personopplysningene til andre formål som er oppført nedenfor. Hvis en behandling krever ditt samtykke vil vi alltid eksplisitt be deg om å gi oss det.

  • Gjennomføring av avtalen: For levering av varer, for å utføre betaling, samt å gi deg tilgang til nettstedet og de tjenester som CDON tilbyr der (f.eks kundeservice og abonnement på nyhetsbrev). Personopplysningene dine vil også bli behandlet i forbindelse med kjøp på vegne av (eller krav fra) betalings- og kredittkortselskaper som trenger disse i kredittopplysningsformål.
  • Overholdelse av den juridiske forpliktelsen: Vi lagre fakturaunderlag i samsvar med gjeldende bokføringsregler.
  • Berettiget interesse:

­   For at CDON skal kunne yte, implementere og forbedre sine tjenester for alle kunder, er det nødvendig for oss å behandle personopplysninger i enkelte andre tilfeller, f.eks ved å analysere kjøpshistorikk, sortere kundene i segmenter å utføre analyse på et overordnet nivå samt for statistiske formål.

­   Vi behandler også personopplysninger for å forbedre CDONs betalingsløsninger og betalingsprosesser. Personopplysningene kan samkjøres med data fra andre registre, f.eks kredittopplysninger. Du kan lese mer om dette i avsnittet om "overføring av personopplysninger".

­   CDON analyserer kundenes kjøpsvaner for å kunne tilby relevant informasjon og markedsføring.

  • Personopplysningsansvarlig: Vi har avtale med behandlingsansvarlige som utfører tjenester på våre vegne. Disse tjenestene omfatter blant annet trykking og distribusjon, leveringer av varer, analysering av informasjon og utføring av søkeresultater og lenker, service- og garantiforpliktelser, forsikring, håndtering og oppbevaring av data. De har tilgang til personlig informasjon i grad de trenger dem til å utføre sine oppgaver, men de kan ikke bruke eller dele informasjonen til andre formål. CDON bruker Googles annonseringstjenester. Du kan finne ut mer om Googles datainnsamling, deling og bruk av personlig informasjon her.
  • Samtykke til behandling: Samtykke kan være nødvendig for noe direkte markedsføring (per post, e-post og sms), kundeundersøkelser, etc. som tilbys ved at du endrer preferanser på sider eller foretar valg for nyregistrering.

­   Profilering: basert på samtykke gitt i forbindelse med nyhetsbrev sammenstiller vi informasjonen om deres kjøpsvaner og interesser som vi samler inn for å kunne profilere kunder i ulike segmenter slik at vi kan gi relevant og tilpasset informasjon og markedsføring for CDON. CDON ser på hvilke produkter du har kjøpt og valgene du gjorde når du surfet hos oss for å tilpasse butikkens utseende og innhold, samt innholdet i markedskommunikasjonen CDON sender til deg for å lage en personlig shoppingopplevelse.

Hvis noen behandling krever ditt samtykke vil vi eksplisitt be deg om å oppgi ditt samtykke til denne behandling, samt samtykke til at vi behandler personopplysningene dine i slike tilfeller. Vi ber f.eks om ditt samtykke hvis du ønsker å bli medlem av CDONs kundeklubb og du har alltid muligheten til å trekke samtykke, f.eks gjennom informasjonskapsler-verktøyet.

Når du gir ditt samtykke, bekrefter du at du har lest personvernerklæringen og at du samtykker til dataene behandles på den måten beskrevet heri.

Behandling av kundeklubbens medlemmers personopplysninger kunden Club-medlemmer

Som medlem av CDONs kundeklubb vil du motta personlig tilbud, utvalgte generelle medlemstilbud, en tilpasset kjøpsopplevelse etc. Vi sender også tilpassede nyheter, invitasjoner til kampanjer, og produktanbefalinger. Vi kommuniserer med våre medlemmer via e-post, tekstmeldinger og på nettstedet, men vi også kan kommunisere med medlemmer gjennom brev. Derfor er det viktig at du som medlem holder personopplysningene dine, som angitt på Min Side, oppdatert. Du kan alltid logge på kontoen og oppdatere kontaktinformasjonen.

Hvorfor behandler vi personopplysningene dine?

I tillegg til å behandle dine personopplysninger for administrasjon og for å kommunisere med deg angående ditt medlemskap vil CDON behandle dine personopplysninger på følgende måter:

  • Fullføring av avtale om medlemskap:

­   Vi må behandler personopplysningene dine for å etablere din medlemskonto og dine brukerdata, sikre at du er en privatperson og at du er over 18 år, for å gi deg muligheten til å se din ordre- og kjøpshistorikk samt å administrere din innstillinger og preferanser. Vi må også behandle personopplysningene dine for at du skal kunne lagre produkter i handlekurven og i ønskelisten.

­   For at vi skal kunne sende personlig tilpassede tilbud til deg og informasjon om aktuelle kampanjer må vi behandle personopplysningene dine. For dette formålet analyserer vi dine personopplysninger på et overordnet nivå, men også på et personlig nivå. Dette for at du, gjennom å være medlem i vår kundeklubb, kan få personlige tilbud som er laget kun for deg.

­   Personlige produkter: CDON gir tilbud om "personlige produkter" i e-postutsendelsene deres, hvilket tilsvarer det på nettstedet vises på fanen "Du vil kanskje også like". For å kunne tilby våre medlemmer relevante produkter analyserer vi medlemmenes kjøps- og klikkhistorie, hva de legger i handlekurven, alder, kjønn, medlemskapsnivå, bosted og øvrige valg som er foretatt på nettstedet.ene på webområdet. Analysen utføres på et overordnet nivå, men kan også gjøres på kundenivå for å gi enda bedre og personlige tilbud.

  • Berettiget interesse: Vi har en interesse i å kunne evaluere, utvikle og forbedre tjenestene våre samt nettstedet for å kunne tilby våre medlemmer en best mulig opplevelse og yte service på nettstedet. Derfor vil vi samle våre medlemmers personopplysninger på et overordnet nivå for å utvikle kunden Club og nettsted.
  • Samtykke: Ved å bli medlem av vår kundeklubb godtar du at vi vil analysere dine personopplysninger og gjennomføre profilering for direkte markedsføring (per post, e-post og  sms) og kundeundersøkelser.

­   Profilering: basert på samtykke gitt i forbindelse med nyhetsbrev og søknad om medlemskap i klubben vår, sammenstiller vi den informasjonen om kundens kjøpsvaner og interessen som vi innhenter for å kunne profilere kundene i ulike segmenter for å kunne tilby relevant og tilpasset informasjon og markedsføring for CDON. Vi analysere dine vaner, og sammenligner med andre kunder med lignende vaner, for å kunne tilby deg produkter som er basert på en omfattende oversikt over relevante data passer en person med lignende vaner som deg, dette for å kumme lage en personlig shoppingopplevelse og gjøre det enklere for deg som kunde å raskt finne det som nettopp passer deg.

På Min Side kan du når som helst logge inn og endre innstillingene for hvilken kommunikasjon du vil motta fra oss. Du kan også velge hvilke kampanjer og nyhetsbrev du ønsker å motta fra CDON.

Du har rett til enhver tid å heve ditt samtykke om behandling av personopplysninger. En slik heving kan være begrenset til deler av behandlingen, f.eks vedrørende direkte markedsføring. Dine personopplysninger vil ikke bli behandlet i forbindelse med direkte markedsføring hvis du motsier deg en slik behandling.

Når du legger igjen produktanmeldelser og -vurderinger på nettstedet gjelder vår Retningslinjer for vurderinger og anmeldelser

Hvis du er medlem av vår kundeklubb vil informasjonskapsler i nettleseren din lagre data om hvordan du bruker nettstedet vårt. Selv om du besøker nettstedet vårt før du faktisk har logget på kontoen din, vil vi, etter du har logget på, kunne koble til atferden din fra før du logget på brukerkontoen din. Vi gjør dette å forbedre din opplevelse av nettstedet og for å kunne vise relevante produkter og spesialtilbud kun for deg. Les mer om informasjonskapsler under "Informasjonskapsler" nedenfor.

Lagring av personopplysninger

CDON tar alle forholdsregler for å sikre at dine personopplysninger er behandlet og lagret på en sikker måte. Personopplysningene lagres aldri lenger enn hva som er tillatt i henhold til den enhver tid gjeldende lov eller for å oppnå formålene ovenfor. Personopplysningene vil bli behandlet av oss for de påfølgende tidsperioder. Deretter slettes personopplysningene.

  • Medlem: Hvis du registrerer deg som medlem av CDONs kundeklubb lagres dine personopplysninger til den dagen du avregistrerer deg, men ikke lenger enn tre år etter siste aktivitet om ikke CDON trenger opplysningene av andre grunner enn de som er beskrevet nedenfor.
  • Kunde: Om du har kjøpt et produkt på nettstedet vårt lagres dine personopplysninger to år etter at kjøpet er fullført og/eller at eventuelle service- eller garantiforpliktelser er fra vår side løpt ut.. Dette gjelder ikke hvis vi trenger å lagre dine personopplysninger lenger grunnet noen av punktene nedenfor.
  • Kommunikasjon: Om du har kontakt med CDONs kundeservice, f.eks via e-post, lagres personopplysningene dine så lenge som det er nødvendig for å fullføre kontakten.
  • Gjennomføring av avtalen: Personopplysninger (navn, personnummer, adresse, telefonnummer, e-post og betalings- og leveringsopplysninger) som oppgis i forbindelse med bestilling av varer og tjenester, lagres så lenge som nødvendig for CDON eller våre partnere for å oppfylle avtalen med deg. Dette inkluderer behandling for å oppfylle forpliktelsene i forbindelse med levering eller serviceforpliktelsene.
  • Juridiske forpliktelser: CDON lagrer underlag og bilag som utgjør regnskapsinformasjon i henhold til gjeldende bokføringsregler.
  • Samtykke: I de tilfellene vi behandler dine personopplysninger godkjent med ditt samtykke, lagrer vi personopplysningene dine så lenge som vi har ditt samtykke til.
  • Direkte markedsføring: Vi kan komme til å behandle dine personopplysninger for direkte markedsføring i opptil to år etter avslutning av kundeforholdet, forutsatt at du har ikke reservert deg mot direkte markedsføring.

Når CDON ikke lenger har en grunn til å behandle dine personopplysninger, eller hvis du trekke tilbake ditt samtykke, slettes dine personlige data.

Overføring av personopplysninger

Informasjon om våre kunder er en viktig del av CDONs virksomhet og vi selger ikke informasjonen din til andre. Vi overfører informasjon bare som beskrevet under og til andre konsernselskaper i Qliro-gruppen. CDON tar alle forholdsregler i forhold til overføring av dine personopplysninger.

  • Samarbeidspartnere utenfor Qliro-gruppen: De samarbeidspartnerne som vi jobber tett med tilgang til dine personopplysninger i den grad det er nødvendig for at de skal kunne oppfylle sine forpliktelser overfor deg og dit kjøp. Det oppgis klart og tydelig når en partner er involvert i ditt kjøp.
  • Rettslige forpliktelser: Vi vil dele brukerkontoer og personopplysninger når vi mener det nødvendig for at CDON skal handle i samsvar med gjeldende lover, for å håndheve våre vilkår for bruk eller for å beskytte rettighetene, eiendommen, CDON, våre brukere, eller andre. Dette inkluderer å utveksle informasjon med andre selskaper og organisasjoner for å forhindre svindel og kredittrisiko. Dette betyr ikke under noen omstendigheter at CDON selger, leier ut eller deler personlig informasjon fra kunder til kommersielle formål i strid med disse retningslinjene for personvern.
  • Selskapstransaksjoner: Om hele eller deler av CDONs virksomhet selges eller fusjoneres med en annen virksomhet kan dine personopplysninger utleveres til våre rådgivere, eventuelle kjøpere og deres rådgivere og føres over til den nye eieren.

Slike overføringer som oppgitt ovenfor gjøres bare til selskaper innen EU eller EØS (dvs. alle EU-landene og Island, Norge og Liechtenstein).

Tilbaketrekking av samtykke

I de tilfellene vi behandler dine personopplysninger fordi du har gitt samtykke til det, f.eks. som for direkte markedsføring, kan du når som helst trekke gitt samtykke ved å kontakte kundeservice. Slik tilbakekalling kan gjøres helt eller delvis. Hvis du ikke ønsker å motta markedsføring og salgsfremmende tilbud fra oss, kan du trekke ditt samtykke ved å kontakte kundeservice, eller, ved direkte markedsføring via e-post, gjennom en lenke i den gjeldende utsendelsen. Når det gjelder sistnevnte vil du ha muligheten til, via lenken, å klikke deg videre og administrere alle dine abonnementer på nyhetsbrev og annen informasjon og markedsføring som du mottar via e-post fra eller via CDON. Kundeklubbens medlemmer og gjester med registrerte kontoer kan logge på "Min Side" og håndtere sine samtykker og abonnementstjenester.

Hvis du opphever samtykke til bruk eller utlevering av dine personopplysninger til andre formål som er angitt i denne personvernerklæringen kan det bety at vi ikke lenger kan fortsette å gi deg tilgang til våre nettsteder eller tjenester og kundeservice som tilbys våre brukere eller medlemmer og som er tillatt i følge denne personvernerklæringen.

Hvis du ønsker å trekke tilbake ditt samtykke til bruk av informasjonskapsler, kan du lese mer om hvordan du gjør det i vår informasjonskapsler-policy her.

Dine rettigheter

Du har rett til å be om informasjon om hvilke personopplysninger vi har registrert om deg og hvordan disse behandles, uten kostnad. Hvis du ønsker å motta slik informasjon, kan du kontakte oss ved hjelp av kontaktopplysningene nedenfor. For å beskytte ditt personvern og din personlige informasjon, krever vi at du identifiserer deg i forbindelse med vår assistanse.

CDON ønsker å forsikre seg om at din personlige informasjon er korrekt og oppdatert. Derfor kan du, når som helst, endre dine personopplysninger på Min Side om du er medlem av kundeklubben vår eller har registrert konto. Om du ikke har gjort dette er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.

Du kan, når som helst, be om at vi sletter dine personopplysninger eller at vi sletter brukerkontoen din på nettstedet. CDON vil da slette de aktuelle personopplysningene hvis de ikke lenger er nødvendige for de formål de ble innhentet til. Dette vil også CDON gjøre når du trekker tilbake ditt samtykke til behandlingen.

Videre har du rett til å kreve at CDON begrenser behandlingen av personopplysningene i noen tilfeller, og du har rett til innvending mot visse behandlinger av dine personopplysninger. I tillegg har du rett til å be om at CDON fører over dine personopplysninger til en annen behandlingsansvarlig i elektronisk format.

Du har rett til, når som helst, å trekke samtykke til behandling av personopplysninger. En slik heving kan være begrenset til deler av behandlingen, f.eks vedrørende direkte markedsføring. Tilbaketrekking av samtykke vil ikke påvirke lovligheten av CDONs behandling av personopplysningene fram til du trakk samtykke.

Du kan sende inn en klage til Datatilsynet hvis du mener at CDONs behandling av dine personopplysninger ikke finner sted i henhold til gjeldende lov.

Sikkerhet

Vi er opptatt av at dine personlige opplysninger behandles sikkert. For å hindre uautorisert bruk eller eksponering av dine personopplysninger, anvender vi passende og rimelige fysiske, tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak i forhold til mengden og graden av sensitivitet angående personopplysninger for å finne det passende sikkerhetsnivået.

CDON anvender også Secure Socket Layer (SSL) som er en protokoll for sikker overføring av data via Internett (eller andre nettverk). Du, kunden, må bekrefte at SSL ikke er deaktivert i nettleserinnstillingene. For å hindre uautorisert tilgang ved behandling av dine bank- eller kredittkortnumre benyttes også enveiskryptering.

CDON kan komme til å anvende behandlingsansvarlige som er etablert utenfor EØS-området. I disse tilfellene er CDON ansvarlig for å sikre at den nevnte behandlingsansvarlige kan garantere et tilstrekkelig beskyttelsesnivå i forhold til de personlige opplysningene som behandles, enten at den behandlingsansvarlige er tilknyttet Privacy Shield-avtalen eller at et tilstrekkelig nivå av beskyttelse opprettholdes på en annen måte. Europakommisjonen har tatt en beslutning på hva som er tilstrekkelig nivå av beskyttelse for slike mottakere av personopplysninger i USA som dekkes av Privacy Shield. Ytterligere informasjon kan fås gjennom vår kundeservice eller vår datavernsombud via kontaktinformasjonen nedenfor.

Vi har et delvis scenario som går ut på at vi har inne byråer for andre formål, for eksempel å utvikle IT-systemer som innebærer at de kan se dataene. Dette betyr at f.eks i Tietos tilfelle at vi kan ha et scenario der utviklere sitter i India

Informasjonskapsler

For å kunne levere våre tjenester med høyest mulig kvalitet anvender nettstedet seg av informasjonskapsler og lignende teknologi. Informasjonskapsler er små tekstfiler som er lagret på datamaskinen, og som kan brukes til å følge med på hva besøkende gjør på nettstedet ditt. Her kan du lese CDONs retningslinjer for informasjonskapsler som gir detaljert informasjon om CDONs bruk av informasjonskapsler.

Endringer i personvernerklæringen

CDON forbeholder seg retten til å gjøre endringer i denne personvernerklæringen, uansett tidspunkt, i den utstrekning endringene er nødvendige for å korrigere feil samt oppfylle nye juridiske og tekniske krav. Endringer i retningslinjene vil bli publisert på nettstedet. Derfor bør du lese denne personvernerklæringen regelmessig for å forsikre deg om at du er fornøyd med endringene. Ved endringer av materielle betydning vil vi gjøre deg oppmerksom, via e-post, hvis du har gitt oss din e-postadresse, på at det er gjort endringer. 

Hvis endringene berører behandling av personopplysninger som vi gjennomfører ved hjelp av ditt samtykke, vil vi gi deg muligheten til å trekke samtykket ditt..

Kontaktinformasjon

Hvis du har spørsmål knyttet til erklæringen, om du mistenker at det kan ha foregått brudd på den, eller hvis du ønsker å kontakte oss om vår behandling av dine personopplysninger ber vi deg vennligst om å kontakte CDONs datavernombud, eller kundeservice, ved å sende et brev eller e-post til adressene nedenfor.

CDON AS

kundservice@cdon.com

Datavernombud

Helena Silling 

dpo@cdon.com



[1] Europaparlamentets og -Rådets regulering (EC) 2016/679 av 27 april 2016 om beskyttelse av fysiske personer med hensyn til behandling av personopplysninger og fri flyt av slike data, og opphevelsen av Direktiv 95/46/EC (generell data.-beskyttelseregulering ).


___________________ 
Integritetspolicyn har uppdaterats den 2018-05-29

Medlemsvilkår for CDON Club


Velkommen til CDONs kundeklubb ("kundeklubben"). Følgende medlemsvilkår gjelder for ditt medlemskap. I disse medlemsvilkårene betyr "CDON"/"vi", CDON AB, org. nr. 556406-1702, med adresse Box 385, SE-201 23 Malmö, som står bak kundeklubben i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Medlemskap og registrering

For å bli medlem i kundeklubben må du ha fylt 18 år. Medlemskapet, som er personlig og ikke kan overdras til andre, kan bare innehas av privatpersoner. Medlemskapet kan ikke benyttes i forretningsøyemed. Du har bare rett til ett medlemskap. Medlemskapet i kundeklubben er kostnadsfritt.
Du registrerer medlemskapet ditt ved å melde inn navn, personnummer, e-postadresse og adresse på https://cdon.no/customer/register/ under fanen ”Kundeklubb”. Det er obligatorisk å oppgi e-postadresse og personnummer. For å forsikre deg om at du får all informasjon og alle tilbud som sendes ut, anbefaler vi at du oppgir samtlige av dine kontaktopplysninger. Dette fordi kommunikasjonen enkelte ganger bare skjer i én kanal, for eksempel via e-post eller SMS. Denne informasjonen, sammen med annen relevant informasjon og informasjon om bonuspoeng du opptjener eller bruker, utgjør din kundekonto hos oss.
Medlemskapet er kortløst, og du kan administrere medlemskapet gjennom nettstedet. Du må holde CDON informert om endringer i dine kontoopplysninger. CDON er ikke ansvarlig for eventuelle tap av bonuspoeng som måtte oppstå som følge av at du ikke har oppdatert opplysningene i din kundekonto.

Behandling av personopplysninger

CDON er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger.
CDON verner om din personlige integritet og bestreber seg på alltid å beskytte dine personopplysninger på best mulig måte. Ved å bli medlem av kundeklubben gir du ditt samtykke til behandling av dine personopplysninger som er i samsvar med disse medlemsvilkårene. For mer informasjon om hvordan CDON behandler dine personopplysninger, les våre Integritetsregler.
Vi vil behandle personopplysningene du gir oss eller som vi samler inn på nettstedet, gjennom informasjonskapsler i den hensikt å administrere medlemskapet ditt og oppfylle våre forpliktelser overfor deg som medlem. Les mer om hvordan vi håndterer informasjonskapsler her.
Som medlem i CDONs kundeklubb vil du få personlig tilpasset kommunikasjon som inneholder din aktuelle bonus og antall poeng, personlige tilbud og utvalgte, generelle medlemstilbud. Vi vil også sende tilpassede nyheter, invitasjoner til kampanjer og arrangementer og produktanbefalinger til deg. Vi kommuniserer som oftest med våre medlemmer på e-post, sms og på nettstedet, men vi kan også kommunisere med medlemmer pr. brev. Derfor er det viktig at du som medlem holder personopplysningene på Mine sider oppdaterte. Du kan når som helst logge deg inn på Mine sider og oppdatere personopplysningene.
Innenfor rammen av kundeklubben har CDON en berettiget interesse av å vurdere, utvikle og forbedre våre tjenester og nettstedet for å kunne tilby våre medlemmer best mulig opplevelse og service på nettstedet. Derfor vil vi behandle dine personopplysninger for å administrere din kundekonto; for identifikasjon, direkte markedsføring, kundeundersøkelser, nyhetsbrev, statistikkformål og utsendelse av post, sms og e-post til deg.

Vi leverer tilbud om "personlige produkter" i e-postutsendelser, som svarer til det du kan se på nettstedet når du bruker det. For å kunne tilby deg relevante produkter vil vi analysere din kjøps- og klikkhistorikk, hva du har lagt i handlekurven, alder, medlemsnivå, kjønn, bosted og de innstillingene du har valgt. Analysen vil bli gjort på segmentnivå og/eller på individnivå. Basert på vår analyse ovenfor kan vi også sende ut tilbud, fordeler og informasjon til deg. Formålet med analysen er i størst mulig grad å kunne sende relevante tilbud og relevant informasjon til våre medlemmer og forbedre kundeopplevelsen.

Vi vil også bruke informasjonen til å videreutvikle kundeklubben og nettstedet.
På Mine sider kan du når som helst logge deg inn og endre innstillingene for den kommunikasjonen du ønsker fra oss. Der kan du også velge hva slags tilbud og nyhetsbrev du vil ha fra CDON.

Vi lagrer dine kvitteringer og holder dem tilgjengelige for deg på Mine sider så lenge du er medlem, eller i maksimalt 8 år.
Dette kan også innebære en samkjøring med andre registre både innenfor og utenfor EU, og at dine personopplysninger kan bli overført til andre selskaper i CDON-konsernet og til CDONs samarbeidspartnere for ovennevnte formål.
Dine personopplysninger vil ikke bli behandlet for direkte markedsføringsformål dersom du motsetter deg slik behandling. Videre har du rett til når som helst å trekke ditt samtykke om behandling av personopplysninger tilbake. En slik tilbaketrekking kan begrenses til bare å gjelde deler av behandlingen, for eksempel den som dreier seg om direkte markedsføring.

Når du legger inn vurderinger og anbefalinger på nettstedet, gjelder våre Regler for vurderinger og anmeldelser.

Samtykke til behandling av personopplysninger
Ved å bli medlem i kundeklubben gir du ditt samtykke til at CDON kan behandle dine personopplysninger i samsvar med disse medlemsvilkårene. Dermed omfatter samtykket blant annet at dine personopplysninger kan overføres til land utenfor EØS.

Endring av medlemsvilkår

CDON forbeholder seg retten til når som helst å endre medlemsvilkårene for kundeklubben. Oppdaterte vilkår trer i kraft i forbindelse med at de publiseres på https://cdon.no/kundeservice/kj%C3%B8p-_og_leveransevilk%C3%A5r/ der de sist oppdaterte vilkårene alltid vil ligge. Dersom du ikke skulle akseptere de nye vilkårene, har du rett til umiddelbart å si opp medlemskapet.

Avslutning av medlemskapet

Medlemskapet i kundeklubben gjelder til det blir sagt opp av CDON eller av deg. Hvis du er inaktiv og ikke benytter kontoen din, vil CDON avslutte medlemskapet ditt etter tre års inaktivitet. Du kan når som helst si opp medlemskapet ved å kontakte CDONs kundetjeneste. Dersom medlemskapet misbrukes, forbeholder CDON seg retten til å avslutte medlemskapet umiddelbart.

Kontaktopplysninger

Hvis du har spørsmål om medlemskapet, vil melde fra om endringer i kontaktopplysningene eller liknende, kan du kontakte kundetjenesten gjennom Mine sider eller e-post.

Retningslinjer for anmeldelser og vurderinger på CDONs nettsider

 

Besøkene dine på CDON ABs ("CDON", "vi", "oss") nettsted www.cdon.com ("nettstedet"), er underlagt vilkårene i CDONs generelle retningslinjer for personvern når det gjelder hvordan CDON behandler personopplysningene dine. I tillegg gjelder retningslinjene under ,når du foretar en produktanmeldelse eller rangerer et produkt på nettstedet og når du er i kontakt med oss på nettstedet, og det henvises via en link til disse retningslinjene.

 

Formålet med å ha en kommentar- og anmeldelsesfunksjon på nettstedet, er at brukerne våre skal kunne dele sine erfaringer i forbindelse med bruk av våre tjenester eller kjøp fra oss. Formålet er også å gjøre det mulig for kundene våre å gi anmeldelser av våre produkter, og rangere dem.

 

Kundeinformasjon osv.

 

Ved registrering av konto på nettstedet, må du angi et brukernavn og et passord. Brukernavn og passord er personlig, og det er ditt ansvar å sikre at bare du kan bruke din innloggingsinformasjon. Sørg derfor for at brukernavnet og passordet lagres slik at ingen uvedkommende får tilgang til informasjonen. Du må umiddelbart informere CDON hvis det er mistanke om at uvedkommende har fått tilgang til passordet ditt.

 

Du er som bruker personlig ansvarlig for alt som skrives og bestilles fra kontoen du har opprettet på nettstedet. Husk derfor alltid å logge av når du forlater maskinen, og vær forsiktig hvis du bruker automatisk pålogging.

 

Hvis CDON mistenker at du misbruker brukerkontoen eller påloggingsinformasjonen, eller på annen måte bryter CDONs generelle vilkår og betingelser , har CDON rett til å suspendere deg. CDON har også rett til å tildele deg ny påloggingsinformasjon.

 

CDON forbeholder seg retten til å nekte og å slette upassende og/eller støtende brukernavn.

 

Brukergenerert innhold og nettoppførsel

 

Med "brukergenerert innhold", menes alt innhold som nettstedets besøkende oppretter eller laster opp til området, d.v.s. alt innhold som ikke er opprettet av CDON. For eksempel regnes opplastede bilder og tekst i form av vurderinger og rangeringer av produkter og annonser, som bruker-generert innhold. Alt innhold du laster opp til området, vil være tilgjengelig for alle besøkende på nettstedet.

 

Du som bruker, er ansvarlig for brukergenerert innhold som du legger ut på nettstedet. Du er også ansvarlig for å sikre at du har rett til å legge ut det du publiserer på nettstedet. Du er derfor ansvarlig for at du ikke krenker andres immaterielle rettigheter ved publisering av innhold.

 

CDON forbeholder seg retten til å bruke og publisere brukergenerert innhold, for eksempel i form av bilder, kommentarer eller lignende som er lagt ut på nettsidene. Dette betyr at du som bruker, uten kompensasjon, overfører rettighetene til brukergenerert innhold til CDON. Du kan fjerne tidligere publiserte vurderinger ved å kontakte kundeservice.

 

Brukers forpliktelser

 

Når du bruker funksjoner på nettstedet ved å opprette brukergenerert innhold, som f.eks anmeldelser av produkter, medvirker du som privatperson direkte med innhold som du selv er ansvarlig for, og som du som bruker av nettstedet kan holdes ansvarlig for.

 

Hvis du legger igjen en anmeldelse eller vurdering, eller på annen måte kommenterer på nettstedet, godtar du følgende forpliktelser:

  • Ulovlig bruk: Nettstedet kan ikke brukes til ulovlige formål, eller for å oppmuntre til ulovlig virksomhet. Det er ikke tillatt å legge ut innhold på nettstedet som er i strid med gjeldende lover, inkludert lover om immaterielle rettigheter, personvern eller andre kontraktsmessige forpliktelser. Innholdet skal ikke under noen omstendigheter inkludere:
    • Ulovlig innhold eller oppfordring til ulovlige handlinger;
    • Informasjon som kan anses som støtende eller krenkende;
    • informasjon som innebærer brudd på opphavsrettigheter;
    • spredning av datavirus, masseutsendelser, spam;
    • programkode som kan være skadelig eller påvirker-funksjonalitet til nettstedet på noen måte; eller
    • tilbud om tjenester, undersøkelser, egne konkurranser, direktereklame, masseutsendelser, personlige annonser eller lignende.

 

  • Informasjonens kvalitet: Du kan ikke legge ut innhold eller bruke nettstedet til å skape et inntrykk som du vet er falsk, villedende eller unøyaktig.
  • Støtende innhold: Du kan ikke legge ut noe på nettstedet som er hatsk, fornærmende, truende, krenkende eller på annen måte støtende. Innholdet skal ikke under noen omstendigheter inkludere:
    • hatmeldinger mot folkegrupper eller annet innhold av rasistisk eller fornærmende karakter; eller
    • krenkende opplysninger, som ærekrenkelse eller fornærmelse, trusler, personlige angrep eller støtende informasjon.
  • Ulovlig bruk av identitet: Når nettstedet blir brukt, er det ikke tillatt å utgi seg for å være noen andre, eller på annen måte gi inntrykk av forbindelse med en person eller organisasjon, slik at det er, eller kan være, misvisende, forvirrende, eller for å lure andre.
  • Integritet: Du kan ikke publisere eller legge ut andre folks privatinformasjon eller ting som kan kobles til dem, uten deres tillatelse.

Er du som bruker av nettstedet i tvil om betydningen av ovennevnte, vennligst avstå fra å bidra med innhold.

 

CDON har rett, men ikke plikt, til å umiddelbart, helt eller delvis, fjerne eller ikke videresende brukergenerert innhold som strider, helt eller delvis, mot disse vilkårene og betingelsene. I tilfelle slikt misbruk allikevel skulle forekomme, har CDON rett til å gjøre de nødvendige tiltak for å stanse misbruket. Slike tiltak kan blant annet innebære å suspendere eller innføre restriksjoner for deg som bruker eller medlem. For mer alvorlige lovbrudd, kan også søksmål være aktuelt. CDON vil – hvis mulig – i slike tilfeller, meddele at selskapet har til hensikt å gjøre slike tiltak.

 

Hvis du kommer over innhold på nettstedet som du mener bryter med de ovennevnte retningslinjene eller denne erklæringen, bes du rapportere dette til CDON via kontaktinformasjonen nedenfor. Det samme gjelder hvis du ønsker å klage på innhold på nettstedet som du mener er støtende. 



CDON AB