Din handlekurv er tom
Legger i handlekurven...
Back to school

Generelle vilkår og bestemmelser for E-handel

CDON AB, organisasjonsnr. 556406-1702, Box 385, Bergsgatan 20 (besöksadress), SE-201 23 Malmö, ("CDON") driver nettstedet CDON.com og tilhørende sider "Nettstedet"). Detaljert kontaktinformasjon og annen informasjon om CDON er å finne på Nettstedet. Via Nettstedet kan du både kjøpe varer og tjenester direkte fra CDON, og varer og tjenester fra andre selskaper ("Samarbeidspartnere") som har valgt å selge sine varer og tjenester via Nettstedet. I forbindelse med hvert produkt eller tjeneste på Nettstedet, informeres det om det er CDON eller en Samarbeidspartner som selger og leverer varen eller tjenesten. Du finner denne informasjonen både på den aktuelle produktsiden for varen eller tjenesten, samt i kassen. Hvis du kjøper en vare eller en tjeneste fra en Samarbeidspartner via Nettstedet er det Samarbeidspartneren, og ikke CDON, som du inngår en avtale med.

1. Allment
1.1 Disse vilkårene og betingelsene ("Vilkårene") gjelder når du som forbruker ("Kunden") foretar en bestilling via Nettstedet. I de tilfeller hvor disse vilkårene og betingelsene er de samme enten du kjøper en vare eller tjeneste fra CDON eller Samarbeidspartneren, benevnes CDON og Samarbeidspartneren sammen som "Selgeren".

1.2 Som antydet ovenfor blir avtaler når du kjøper via Nettstedet inngått mellom deg og CDON, og/eller mellom deg og en eller flere Samarbeidspartnere. Du kan alltid se på produktsiden og i kassen hvem som er Selger. Selv om du kun handler én vare fra en Samarbeidspartner via Nettstedet, aksepterer du også CDON sine Vilkår og betingelser, samt personvernspolicy.

1.3 Kunden må minst være 18 år for å bestille via Nettstedet. Selgeren godtar i henhold til norsk lovgivning ikke kredittkjøp til personer under 18 år. Selgeren forbeholder seg retten til å avvise eller endre en Kundes bestillinger (for eksempel hvis Kunden har gitt uriktige personopplysninger og/eller har en historie med manglende gjeldsbetaling).
Säljaren skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen eller den tekniske spesifikasjonen, unøyaktige priser og prisjusteringer (som endringer i prisen fra leverandører, valutaendringer) eller uriktig informasjon om hvorvidt et produkt er på lager eller ikke. Selgeren har rett til å rette opp slike feil og når som helst å endre eller oppdatere informasjonen. Hvis en uriktig pris er oppgitt for et produkt bestilt av Kunden, skal Selgeren selvsagt informere kunden om dette og avvente Kundens godkjenning av den endrede prisen før Selgeren fortsetter bestillingsprosessen. Alle bilder på Nettstedet skal kun anses som illustrasjoner. Slike illustrasjoner garanterer ikke å gjengi mengden produkter Kunden kommer til å motta eller produktets eksakte utseende, funksjon eller opprinnelse. CDON er ikke ansvarlig for informasjon som kommer fra Samarbeidspartnere eller en tredjepart på Nettstedet..

1.4 Innholdet på Nettstedet eies av CDON, dennes Samarbeidspartnere eller utsteder av lisens. Informasjonen er beskyttet av immaterialrettslovgivningen og markedsføringlovgivning. Dette betyr at varemerker, selskapsnavn, produktnavn, bilder og grafikk, design, layout og informasjon om produkter, tjenester og annet innhold ikke tillates kopiert eller brukt uten etter skriftlig forhåndsamtykke fra CDON.

2. Kontrakter og bestillinger
For å legge inn en bestilling gjennom Nettstedet må Kunden akseptere de Generelle vilkårene. Ved å akseptere de Generelle vilkårene lover Kunden å etterleve de Generelle vilkårene helt og fullt og erkjenner at han/hun har lest informasjonen om personopplysninger og informasjonskapsler (cookies) og samtykker i bruk i samsvar med CDONs Personvernpolicy angitt, se nedenfor eller  http://cdon.no/kundeservice/personvern_policy/.
Uansett om Kunden bestiller en vare fra CDON eller en Samarbeidspartner, så vil CDON bekrefte bestillingen din. En kjøpsavtale er inngått når CDON har bekreftet Kundens bestilling, og Kunden har mottatt en bestillingsbekreftelse fra CDON via e-post. Selgeren oppfordrer Kunden til å oppbevare bestillingsbekreftelsen for eventuelle, fremtidige kontakter med Selgerens kundeservice om bestillingen. Kunden har rett til å kansellere sin bestilling inntil den er blitt bekreftet av CDON. Hvis bestillingen kanselleres, skal Selgeren refundere eventuelle betalinger Kunden eller hans/hennes kredittkortselskap har gjort hva gjelder bestillingen.

3. Kundeinformasjon osv.
3.1 CDON anbefaler at Kunden oppretter en brukerkonto før det foretas kjøp på Nettstedet. Hvis Kunden registrerer sin brukerkonto og/eller legger inn en bestilling, vil Kunden bli bedt om å oppgi visse personopplysninger. Kunden bekrefter at informasjonen som er gitt, er korrekt og fullstendig og er ansvarlig for eventuelle feil i den informasjonen som er gitt. Informasjon om CDONs behandling av personopplysninger er gitt i CDONs Personvernpolicy, som utgjør en integrert del av disse Generelle vilkårene.
Kunden lover å sørge for at ingen andre enn Kunden bruker Kundens innloggingsopplysninger. Kunden tillates ikke å røpe brukernavnet eller passordet sitt til noen og skal sørge for at eventuell dokumentasjon med informasjon om brukernavn og passord oppbevares slik at uautoriserte personer ikke får tilgang til informasjonen. Kunden skal uten opphold gi CDON melding hvis det oppstår mistanke om at en uautorisert person har fått tilgang til Kundens passord. Kunden er ansvarlig for alle kjøp gjort med Kundens innloggingsinformasjon hvis Kunden ikke har gitt slik melding.
Hvis CDON har mistanke om at Kunden misbruker sin brukerkonto eller sin innloggingsinformasjon eller på annet vis krenker de Generelle vilkårene, har CDON rett til å blokkere Kundens tilgang til brukerkontoen. CDON har videre rett til å tildele Kunden ny innloggingsinformasjon.

4. Priser, avgifter og betaling
Prisene angitt på Nettstedet gjelder for bestillinger lagt inn på Nettstedet. Alle priser er angitt i NOK og er inklusive MVA. Prisene omfatter ikke betalings- og forsendelsesavgifter som gis separat.
Kunden kan betale for kjøpet på den måten som er angitt på Nettstedet. Les mer om våre ulike betalingsalternativer og rabatter. CDON har rett til å debitere Kunden allerede i forbindelse med bestillingen om ikke Kunden har valgt fakturering eller tilsvarende betalingsmetode, og dette er akseptert av CDON. Ved fakturering eller delbetaling skal CDON eller dets partnere kunne skaffe seg kredittopplysning fra tredjepart. I så fall kommer du til å bli informert tilsvarende. CDON forbeholder seg retten til å ikke alltid tilby alle betalingsmåter og å endre betalingsmåte dersom alternativet Kunden har valgt av en eller annen grunn ikke fungerer ved kjøpstidspunktet. Eller derom Kunden ikke godkjennes for valgt betalingsmåte.

5. Spesialtilbud
Selgeren skal fra tid til annen på Nettstedet kunne komme med spesialtilbud som er gunstigere enn de som finnes i disse Generelle vilkårene, for eksempel hva gjelder betaling eller utvidet tilbakekallingsrett. Slike vilkår skal gjelde så lenge spesialtilbudet varer og for de spesifikke produktene som Selgeren har angitt i forbindelse med dette. Selgeren forbeholder seg retten til når som helst å trekke slike spesialtilbud tilbake. Ved opphør eller tilbaketrekking av et spesialtilbud skal disse Generelle vilkårene gjelde uten eventuelle endringer. Tilbud på spesifikke produkter på Nettstedet gjelder kun for den begrensede perioden og frem til produktene er utsolgt.

6. Levering og forsendelse
Produkter på lager leveres normalt innen det antall virkedager som er angitt på Nettstedet. Med mindre noe annet er avtalt (for eksempel i forbindelse med reservering av produkter som ikke finnes på lager), vil levering skje ikke senere enn 30 virkedager etter at CDON skriftlig har bekreftet bestillingen i bestillingsbekreftelsen. Mer informasjon om CDONs levering av produktet og vilkårene for levering er angitt her. Spesielle leveransevilkår for varer og tjenester kjøpt av Samarbeidspartnere finner du på Samarbejdsparternerens vilkårside.

6.1 Den forventede leveringstiden er angitt i bestillingsbekreftelsen, i utsjekkingen og/eller på den aktuelle produktsiden på Nettstedet. Hvis det er leveringsforsinkelse, vil Selgeren informere deg om dette og vil fortsette å holde kontroll over bestillingen. Med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt, og hvis en levering forsinkes mer enn 30 virkedager og ikke skyldes deg som Kunde, har du rett til å kansellere Kjøpet.

6.2 Hvis en pakke skal hentes på et spesifikt leveringssted, må Kunden gjøre det innen det tidsrommet som er angitt i meldingen. Pakker skal normalt hentes personlig med gyldig identifikasjon og bestillingsnummer. Kunden kommer til å få en melding om levering som angir når og hvor pakken må hentes eller mottas. Meldingen skal kunne gis med e-post, vanlig post, og hvis Kunden har meddelt et mobilnummer, også via telefon eller SMS. Selgeren har rett til å debitere Kunden for en avgift hvis pakken ikke hentes.

7. Rett til å tilbakekalle
7.1 Når produkter kjøpes på Nettstedet, har Kunden en 14-dagers angrerett i samsvar med gjeldende angrerettlov og forbrukervernlovgivning. Det betyr at Kunden har rett til å kansellere ethvert kjøp ved å gi melding om dette innen 14 dager fra da Kunden eller hans/hennes representant mottok det bestilte produktet (angrerettsfristen)

7.2 Angreretten gjelder ikke for følgende produkttyper:
(a) produkter lagd etter Kundens spesifikasjon, eller som ellers har fått en tydelig, individuell karakter,
(b) produkter med brutte forseglinger som returneres på grunn av helsevernrelaterte eller hygieniske årsaker (for eksempel undertøy, kosmetikk, badeutstyr, hårføner og lignende produkter, barbersaker, elektriske tannbørster, vekter, elektriske puter og fotbad),
(c) et produkt som sannsynligvis forringes eller utløper raskt,
(d) audio- eller bildeopptak (for eksempel CD-plater) eller datamaskinprogramvare der forseglingen ble brutt etter leveringen, eller
(e) digitalinnhold som er blitt levert på annet vis enn på et fysisk medium (for eksempel datamaskinprogram, applikasjoner, spill, musikk, videoer eller tekster der tilgang skjer ved nedlasting eller strømming).

7.3 Ved å akseptere de Generelle vilkårene, erkjenner og samtykker Kunden i at angreretten ikke gjelder for digitalt innhold levert på annet vis enn på et rørlig medium.
I forbindelse med bestilling av et produkt som angreretten ikke gjelder for, kommer Kunden til å få tydelig informasjon.
Dersom Kunden vil angre et kjøp på Nettstedet, skal Kunden sende en klar og tydelig melding til CDON før angrefristen utløper. Kunden må i beskjeden oppgi sitt navn og sin adresse og annen relevant informasjon, for eksempel bestillingsreferanse, fakturanummer og navnet på produktet. Hvis Kunden ikke ønsker å bruke den forannevnte beskjeden, skal Kunden kunne bruke standardformularet for angreretten utstedt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, se link her http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=1096.
Hvis Kunden bruker sin angrerett, skal Kunden betale for returforsendelseskostnadene og er ansvarlig for produktets tilstand etter at Kunden har mottatt produktet og under returforsendelsen. Produktet skal returneres innen 14 dager fra den datoen CDON fikk melding om at Kunden gjør angreretten gjeldende. Produktet skal sendes godt emballert, i god tilstand og i originalesken og/eller -emballasjen. Returen skal sendes til Selger i samsvar med de metoder og henvisninger som oppgis på Nettstedet. Du finner disse henvisningene for CDON her og de for Samarbeidspartnerne i Samarbejdspartnernes respektive vilkår.

7.4 Selgeren skal tidvis kunne tilby kostnadsfri retur for visse produkter. Hvis det er kostnadsfri retur, er dette angitt på den gjeldende siden for produktet på Nettstedet.

7.5 Hvis Kunden bruker angreretten, skal Selgeren refundere beløpet Kunden har betalt for produktet inklusive forsendelseskostnader. Eventuelle ekstra forsendelseskostnader som beror på at Kunden velger en annen levering enn standardleveringen Selgeren tilbyr, er unntatt refusjonen. Ved retur av en del av en bestilling vil forsendelseskostnadene ikke bli refundert. Selgeren har rett til å trekke fra et beløp fra det beløpet som skal refunderes tilsvarende verdiforringelsen for produktet sammenlignet med produktets originalverdi, hvis og i den grad slik verdiforringelse skyldes at Kunden har håndtert produktet utover det som trengs for å fastslå dets funksjon eller karakteristikker.

7.6 Selgeren skal tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse, men ikke senere enn innen 14 dager fra datoen Selgeren mottok Kundens tilbakekallingsmelding. Men Selgeren skal kunne utsette tilbakebetalingen inntil Selgeren har mottatt produktet, eller Kunden har levert bevis for at produktet er blitt returnert, for eksempel ved en leveringsbekreftelse. Tilbakebetaling skal skje til Kunden med den betalingsmetoden som Kunden har valgt med mindre noe annet er avtalt, eller hvis det er noen innsigelse mot slik tilbakebetaling.

8. Spesielle vilkår
8.1 Mobilabonnement
For å bestille et abonnement må du minst være 18 år gammel. Hvis du velger å forlenge eller portere et abonnement må du også stå som eier av abonnementet.
Ved søknad om abonnement vil vanlig kredittsjekk utføres hos valgt operatør. For tegning av abonnement forutsettes det at du blir godkjent for dette. Vi leverer kun til folkeregistrerte adresser og forbeholder oss retten til å stryke bestillinger til andre adresser.
Når du fullfører kjøpet ditt i kassen, godkjenner du operatørens abonnementsvilkår og gir oss fullmakt til å behandle abonnementet. Fullmakten gjelder kun for aktuell ordre og kun for eget abonnement. Den kan ikke benyttes for andre fremtidige bestillinger. Når du henter ut pakken og signerer utleveringsbilaget/avtalen på utleveringsstedet, godkjenner du både fullmakten og abonnementsavtalen.

Legg merke til at vi ikke kommer til å sende deg en separat avtale. Underskriften din når du henter ut pakken innebærer også at du godkjenner avtalen.
Etter signeringen vil avtalen og abonnementsvilkår gjelde mellom deg som kunde og operatøren. Vennligst se lenke nedenfor for fullstendig abonnementsvilkår.

Operatøren vil sende SIM-kortet direkte til deg. Legg merke til at kortet kun sendes til din folkeregistrerte adresse.

Ved kjøp av mobilabonnement, mobiltelefon og produkter fra det øvrige sortimentet vil ordren deles inn i minst 2 ordre. En som består av mobilabonnementet og mobiltelefonen, og en ordre som består av øvrige produkter. Selv om Mobilabonnementet makuleres/avslås vil ordren med øvrige produkter bli behandlet og sendt avgårde.

Tele2s allmenne vilkår finner du her:
http://www.tele2.se/mobiltelefoni-villkor-tele2abonnemang.html
Telenors allmenne vilkår finner du her:
http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA32028.pdf

8.2 Meldeplikt til Radiotjänst i Kiruna AB
Ved salg av produkter som inneholder TV-mottakere har CDON AB meldeplikt til Radiotjänst i Kiruna AB. Eksempler på produkter er TV, innspillingsbar DVD samt TV-tuner til datamaskin. Den som selger eller leier ut TV-mottakere skal i henhold til 8 § Loven (1989:41) om finansiering av radio og TV i allmenhetens tjeneste, levere inn opplysninger til Radiotjänst om dem som kjøper eller leier en TV-mottaker. Dette innen en måned etter at utleie/salg fant sted.

8.3 Kunden opplyses herved om at CDON generelt sett kun stiller produktbeskrivelser/bruksanvisninger til disposisjon i elektronisk versjoner for spill og elektroniske hjemprodukter som selges på Nettstedet.

9. Garanti og klager
Noen av Selgerens produkter er kan hende gjenstand for garantier. Informasjon om henholdsvis eventuell garantiperiode og spesielle bestemmelser om garantier for hvert produkt er fastsatt på Nettstedet eller i disse Generelle vilkårene. Garantier for produkter skal kun dekke opprinnelige produksjonsdefekter og følgelig ikke mulig feil som oppstår ved eller etter mulige, individuelle endringer av produktets funksjon og utseende, for eksempel ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet. Kundens bestillingsbekreftelse etablerer garantisertifikatet. Du finner vilkårene for Samarbeidspartneres eventuelle garantier på respektive vilkårsside for hver av disse.
Retten til å fremme en klage gjelder produkter som er defekte i henhold til gjeldene forbrukervernlovgivning. En Kunde som ønsker å gjøre bruk av sin rett til å fremme klage vedrørende et bestilt produkt, skal ved bruk av kontaktinformasjonen som finnes på Nettstedet, kontakte [*Selskap] så snart som mulig etter at defekten ble oppdaget. Klager fremmet innen to måneder fra Kunden oppdaget defekten, skal alltid anses å være blitt gitt i rett tid. Kunden har rett til å fremme en klage på produkter kjøpt på Nettstedet, innen 2 år etter å ha mottatt produktet, eller innen fem år hvis produktet ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
Selgeren skal bære kostnadene for returfrakten for eventuelle, godkjente klager.
Straks et produkt som det er fremmet klage på er returnert og klagen godtas, skal Selgeren refundere Kunden i samsvar med gjeldende forbrukervernlovgivning. Selgeren bestreber seg på å gjøre dette innen 30 dager etter at Selgeren har mottatt klagen, men dette vil kunne bli forsinket avhengig av produkttypen. Selgeren forbeholder seg retten til å avslå enhver klage hvis produktet i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning viser seg ikke å være defekt. I forbindelse med klager etterlever Selgerens retningslinjene gitt av Forbrukertvistutvalget.www.forbrukertvistutvalget.no

10. Linker
CDON skal kunne gi linker til andre nettsteder utenfor CDONs kontroll og nettsteder utenfor CDONs kontroll, skal kunne gi linker til Nettstedet. Selv om CDON bestreber seg på å sørge for at CDON kun gir linker til nettsteder som bruker lignende personopplysnings- og sikkerhetsbestemmelser som CDONs Personvernpolicy, er ikke CDON ansvarlig for mulig vern eller konfidensialitet hva gjelder informasjon eller personopplysninger Kunden gir på andre nettsteder. Kunden bør være forsiktig og lese personvernbestemmelsene som gjelder for det aktuelle nettstedet.

11. Force majeure
Selgeren er ikke ansvarlig for eventuelle forsinkelser forårsaket av forhold utenfor Selgerens kontroll, for eksempel generell arbeidstvist, krigshandlinger, brann, lynnedslag, terroristangrep, endrede bestemmelser fra myndighetene, tekniske problemer, defekter i kraft-/tele-/datamaskinkommunikasjoner eller annen kommunikasjon og defekter eller forsinkelser i tjenesten fra underleverandører som skyldes forhold som nevnt foran. Slike forhold skal føre til unntak fra erstatninger og andre tiltak Hvis en slik situasjon skulle oppstå, skal Selgeren informere Kunden tilsvarende både i begynnelsen og ved slutten av perioden for den aktuelle situasjonen. Hvis situasjonen har vart i mer enn to måneder, har både Kunden og Selgeren rett til å avbryte kjøpet med umiddelbar virkning.

12. Endringer i de Generelle vilkårene
Selgeren forbeholder seg til enhver tid retten til å endre disse Generelle vilkårene. Eventuelle endringer i disse Generelle vilkårene skal publiseres på Nettstedet. Endringer vil gjelde straks Kunden har akseptert de Generelle vilkårene (i forbindelse med et nytt kjøp, eller mens han/hun ser på Nettstedet), eventuelt 30 dager etter at Selgeren har informert Kunden om endringene. Men Selgeren anbefaler at Kunden jevnlig holder seg oppdatert på Nettstedet for å bli oppmerksom på mulige endringer i de Generelle vilkårene.

13. Utskillelse
Hvis en kompetent domstol, myndighet eller voldgiftsdomstol anser en bestemmelse i denne Avtalen ugyldig eller ugjennomførbar, skal det gjenværende av den bestemmelsen og alle andre bestemmelser fortsatt være gyldig(e) og gjennomførbar(e) så langt gjeldende lovverk tillater. Eventuelle bestemmelser som fastslås å være ugyldige eller ugjennomførbare, skal erstattes med relevant, juridisk veiledning og råd.

14. Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger
14.1 Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet  ved drøftelser med Selgerens kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Selgeren etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

14.2 En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge.
Disse vilkårene ble etablert av CDON 2014-07-12

Integritetspolicy

CDON er opptatt av personvernet ditt og bestreber seg alltid på å beskytte dine personopplysninger på best mulig måte. CDONs mål er å etterleve alle gjeldende lover og forskrifter om vern av personopplysninger. Denne policyen vil blant annet hjelpe deg til å forstå hva slags personopplysninger som CDON samler inn, og hvordan disse brukes. Ved å godta denne personvernpolicyen på Nettstedet i forbindelse med et kjøp eller når du oppgir personopplysninger, samtykker du i behandlingen av dine personopplysninger som beskrevet nedenfor.

CDON AB, (”CDON”]/”vi”), 556406-1702, Box 385, Bergsgatan 20, SE-201 23 Malmö, Sverige, Tel: +46 10 703 20 00, er ansvarlig(e) som behandlingsansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger.


Hvilke personopplysninger kommer vi til å behandle?
Vi kommer til å behandle de personopplysningene du gir eller har gitt oss, eller som vi har samlet inn på Nettstedet vårt ved hjelp av informasjonskapsler (cookies)for å administrere dine kjøp eller for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg som kunde. Personopplysningene som CDON behandler, omfatter ditt personnummer (hvis du har oppgitt dette), ditt navn, kjønn, din fødselsdato, din e-postadresse, din kjøps-, betalings- og bestillingshistorikk, ditt kredittkortnummer, din leveringsadresse, din IP-adresse og ditt telefonnummer.


Hvordan kommer vi til å bruke dine personopplysninger?
Opplysningene skal kunne brukes for identifikasjon, direktemarkedsføring, kundeundersøkelser, nyhetsbrev og statistikk. Opplysningene skal også kunne bli brukt for å sende post, SMS og e-post til deg og for markedsføring og informasjon via telefon om du ikke har valgt deg bort fra slik kommunikasjon. Du skal når som helst kunne kontakte oss for å velge bort eventuell markedsføring rettet mot deg som kunde.

Opplysningene skal også kunne bli brukt for å analysere kjøpsvaner for å gi deg relevant informasjon og markedsføring og for å forbedre Nettstedet, betalingsmetoder og betalingsprosesser. Behandling for å forbedre betalingsmetoder og betalingsprosesser skal kunne omfatte behandling der dine personopplysningerditt (hvis du har oppgitt dette), overføres til andre selskaper i CDONs konsern og til tredjepartsleverandører som er med i grunnlaget for analysen. Personopplysningene skal derfor kunne bli behandlet sammen med opplysninger i andre registre, for eksempel kredittopplysningsregistre.

Personnummeret (hvis du har oppgitt dette) ditt kommer også til å bli behandlet i forbindelse med et kjøp på vegne av (eller som følge av krav fra) tredjepartsleverandører av betalings- og kredittkortstjenester som har behov for dette for å skaffe seg tredjepartskredittopplysninger.

Bruken av personopplysningene dine vil kunne føre til at opplysninger behandles sammen med opplysninger i andre registre både i og utenfor EU, og at dine personopplysninger overføres til og behandles av andre selskaper i CDONs konsern for de formålene som er beskrevet foran i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Opplysningene vil også kunne bli behandlet sammen med opplysninger fra eller delt med myndigheter eller partnerne våre, for eksempel for utskrift og distribusjon, og tredjepartsleverandører av betalings- eller kredittkortstjenester. CDON er alltid ytterst varsomt når det gjelder slik bruk.

Ved å godta denne policyen på Nettstedet i forbindelse med et kjøp eller når du oppgir personopplysninger, samtykker du i overføringen av dine personopplysninger til land utenfor EØS.

Hvis hele eller deler av CDONs forretningsvirksomhet selges til eller integreres med en annen forretningsvirksomhet, vil personopplysningene dine kunne bli gitt til våre rådgivere og også gitt til den nye eieren av forretningsvirksomheten.


Hvordan kommer vi til å beskytte dine personopplysninger?
For å beskytte personopplysninger som vi behandler, har vi implementert flere sikkerhetstiltak. Vi har implementert sikkerhetsprosedyrer og tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte dine personopplysninger, for eksempel sertifiseringsprosedyrer for nettlesere. Videre har vi tilstrekkelig med brannmurer og antivirusprogrammer for å beskytte mot og hindre uautorisert tilgang til nettverket. Fysisk tilgang til lokalene der opplysningene lagres, er begrenset, og ansatte kreves identifisert for å få tilgang. CDON bruker også, for eksempel, SLL (Secure Socket Layer), som er en protokoll for sikker overføring av opplysninger over Internett (eller andre nettverk). Som kunde må du sjekke at SLL ikke er skrudd av i innstillingene for nettleseren. For å hindre mulig uautorisert tilgang når ditt kredittkortnummer behandles, vil enveiskoder bli brukt.


Hvor lenge kommer CDON til å oppbevare mine personopplysninger?
Hvis du gir ditt samtykke til å være en/et registrert kunde/medlem hos CDON, kommer opplysningene dine til å bli oppbevart inntil du melder deg av. Du skal når som helst kunne melde deg av fra å være kunde. Hvis du ikke registrerer deg som kunde/medlem, kommer personopplysningene dine kun til å bli oppbevart så lenge det er nødvendig for å etterleve lovgivningen eller for at tredjepart skal kunne oppfylle sine forpliktelser overfor deg, for eksempel å oppfylle leverings- eller garantiforpliktelser.

Uansett kommer personopplysningene dine aldri til å bli oppbevart lengre enn det som er tillatt for å etterleve gjeldende personopplysningslovgivning.


Tilgang til, oppdatering og korrigering av personopplysningene dine
I samsvar med gjeldende personopplysningslovgivning har du rett til å motta informasjon kostnadsfritt om hvilke av personopplysningene dine som behandles av oss, uansett hvordan disse er samlet inn. Hvis du ønsker å motta slik informasjon, kan du ordne dette ved å sende en skriftlig forespørsel til oss. Slik forespørselen må være behørig underskrevet av deg og sendt med vanlig post, se adresser oppgitt på Nettstedet. Derfor kan den ikke sendes med e-post.

CDON ønsker å sikre at personopplysningene dine er korrekte og oppdaterte. Hvis noen av opplysningene du gir til CDON endres, for eksempel hvis du endrer e-postadresse, navn eller betalingsinformasjon, eller hvis du ønsker å endre brukerkontoen din, må du gi CDON korrekte opplysninger ved å sende en e-post til CDON. Du har alltid rett til å anmode om at personopplysningene dine korrigeres, blokkeres eller slettes.

Personopplysningene dine kommer ikke til å bli behandlet for formål relatert til direktemarkedsføring hvis du motsetter deg slik behandling. Du har alltid rett til å tilbakekalle et mulig gitt samtykke til å behandle personopplysninger. Slik tilbakekalling vil kunne være begrenset til å omfatte kun en del av behandlingen, for eksempel den som er knyttet til direktemarkedsføring.


Lenker
Dette nettstedet kan hende inneholder lenker til andre nettsteder. Denne personvernpolicyen gjelder kun Nettstedet. Hvis du lenkes til et annet nettsted, må du lese personvernpolicyen som gjelder for det nettstedet. Legg merke til at CDON ikke er ansvarlig for behandlingen av personopplysningene dine av eller på andre nettsteder.


Endringer i Personvernpolicyen
CDON forholder seg retten til når som helst å foreta endringer i denne Personvernpolicyen i den grad det trengs for å rette opp feil eller for å etterleve nye juridiske eller tekniske krav. Eventuelle endringer i personvernpolicyen skal publiseres på Nettstedet.


Informasjonskapsler (Cookies)
Vi bruker såkalte informasjonskapsler (cookies) på CDONs nettsted. Informasjonskapsler er små tekstfiler som lagres på datamaskinen din, og som nettserveren vår bruker for å gi deg tilgang til enkelte av funksjonene på Nettstedet.

Det finnes to typer informasjonskapsler: 1) en lagret informasjonskapsel (permanent informasjonskapsel) på datamaskinen din i en fastsatt tidsperiode, 2) en midlertidig informasjonskapsel (øktinformasjonskapsel) som lagres midlertidig i datamaskinens minne for den tiden du besøker et nettsted. Øktinformasjonskapsler forsvinner når du lukker nettleseren.

CDON bruker informasjonskapsler for å forbedre Nettstedet for kunder, for eksempel ved å tilpasse Nettstedet hva gjelder kundenes ønsker, valg og interesser, hjelpe deg til å holde rede på hvilke produkter du har lagt i handlekurven din og for å behandle kjøpet ditt, sørge for at den besøkende har logget seg inn på nettstedet slik at kunden ikke behøver å logge seg inn hver gang han/hun blar til en annen side, for å justere tjenestene våre for å sikre at du mottar annonser som er relevante for deg, og for at vi skal kunne oppfylle våre forpliktelser i relasjon til et kjøp.

Permanente informasjonskapsler brukes blant annet til å lagre mulige personlige innstillinger hos CDON, for eksempel for å sikre at du ikke alltid behøver å foreta visse valg hver gang du besøker Nettstedet og for å tilpasse og gjøre informasjonen og markedsføringen så relevant som mulig for deg. Midlertidige informasjonskapsler brukes blant annet for å registrere statistikk for bruken av Nettstedet.

Ved å akseptere CDONs generelle vilkår og/eller denne personvernpolicyen og ved å bruke CDONs Nettsted, samtykker du i behandlingen av informasjonskapsler som beskrevet foran. Hvis du ikke aksepterer at informasjonskapsler brukes, kan du slå av informasjonskapsler i sikkerhetsinnstillingene for nettleseren din. Du kan også stille inn nettleseren din slik at den spør deg hver gang CDONs Nettsted prøver å plassere en informasjonskapsel på datamaskinen din. Du kan også bruke nettleseren din til å slette tidligere lagrede informasjonskapsler. Les hjelpesidene for nettleseren din for å få mer informasjon. Videre kan du når som helst manuelt slette informasjonskapsler fra harddisken din.

Legg merke til at hvis du velger å ikke akseptere informasjonskapsler, vil funksjonaliteten kunne være begrenset for visse deler av nettstedet, og nettstedet vil kan hende ikke virke som forutsatt, for eksempel du vil ikke være i stand til å foreta et nettkjøp.